Formula plictiselii

Dacă diriguitorii Formulei 1 au căutat o modalitate de a face acest sport mai puţin captivant, cred că au reuşit pe deplin. Anul trecut mă plângeam (şi nu eram singurul) de raritatea depăşirilor din cursele de Formula 1. Ei bine, anul acesta se pare că Mosley, Ecclestone & Co. s-au întrecut pe ei înşişi. În ciuda noilor reguli introduse pentru a spori spectacolul, o statistică realizată de revista “Car” arată rezultate contrarii intenţiilor.

plictiseala.jpg

Jurnaliştii britanicii au comparat primele patru curse din 2008 (Australia, Malaysia, Bahrain şi Spania) cu primele patru curse din 2007, concluzia fiind una dureroasă: numărul depăşirilor a scăzut cu 30%! Dacă anul trecut, în primele patru curse, spectatorii au fost martori la 44 de depăşiri, anul acesta ei au putut admira doar 31 de astfel de manevre. Care ar fi cauzele? Cei de la”Car” pun pe primul plan faptul că interzicerea sistemului de control al tracţiunii nu a produs atâtea erori de pilotaj câte ar fi fost de aşteptat. Massa a fost singurul pilot de top care a avut probleme, având accidente în primele două curse, în rest ceilalţi “aşi” trecând uşor peste schimbarea de regulament.

În al doilea rând, de vină ar fi păstrarea reglementărilor referitoare la aerodinamică, aproape neschimbate de patru ani. Britanicii dau ca exemplu calificările de la Barcelona, când doar 0,2 secunde au despărţit locul al treilea de locul al 14-lea! Asemenea diferenţe infime de viteză între maşini fac manevrele de depăşire mult mai dificile.

Schimbări majore în 2009

Există însă o luminiţă la capătul tunelului: de anul viitor Formula 1 se va schimba radical. După 11 ani de absenţă, cauciucurile “slick” (netede) se vor întoarce în F1, crescând astfel aderenţa mecanică şi scăzând dependenţa de aerodinamică. Mai mult, se vor interzice încălzitoarele de cauciucuri, acestea urmând a fi aduse la temperatura optimă doar de către pilot, pe pistă! Însă cea mai importantă măsură, după părerea mea, este reducerea forţei de apăsare aerodinamică cu 50%! “Noile reguli cer o filosofie complet nouă în ceea ce priveşte aerodinamica“, spune Sam Michael, directorul tehnic de la Williams. Practic, toate echipele o vor lua de la zero la acest capitol.

În fine, ultima schimbare de la care există aşteptări mari este introducerea sistemelor de recuperare a energiei cinetice (KERS – Kinetic Energy Recovery Systems). Ce înseamnă asta? Că maşinile vor înmagazina energia produsă în momentul frânării, aceasta urmând a fi folosită de către pilot la momentul potrivit. Maşinile vor dispune astfel de un “boost” de putere de 80 CP, pe o durată de timp de 7 secunde în fiecare tur. Promiţător, nu?

One thought on “Formula plictiselii”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>