Monaco Madness

Cursa de la Monaco m-a scos din amorţeală. N-am mai scris de aproape două luni pe blog, din motive de lene, dezinteres şi – ce-i mai rău – pentru că nu prea am avut despre ce scrie. De când n-am mai postat au trecut trei curse (exceptând Monaco) – Bahrain, Spania şi Turcia. Dacă Bahrain a fost o cursă frumoasă, iar Turcia una agreabilă, pe cea de la Barcelona nu am văzut-o şi sunt convins că nu am pierdut nimic. Circuitul de la Montmelo este la fel de prielnic depăşirilor precum Hungaroring, aşa că deţinătorul pole-position-ului este în 90% din cazuri şi câştigătorul cursei. Plictisitor…

Şi ajungem la Monaco. Un circuit pe care depăşirile chiar sunt imposibile. Da, dar dacă plouă? Atunci avem cu adevărat o cursă plină de neprevăzut. Fără îndoială cea mai frumoasă din acest an. Ploaia căzută înainte de start şi în prima jumătate a cursei, absenţa controlului tracţiunii (care înainte masca greşelile de pilotaj), loteria alegerii pneurilor, atenuarea diferenţelor enorme dintre maşinile de top şi cele de la coada grilei, dar mai ales evidenţierea talentului individual al unor piloţi au făcut din Marele Premiu al Principatului Monaco un spectacol total.

monaco_start.jpg

Aşa cum era de aşteptat, unii piloţi şi-au depăşit condiţia pe ploaie, pilotând nesperat de bine maşini mai slabe decât cele de top. Este în special cazul lui Sutil, un pilot de mare talent care concurează pentru Force India, dar şi al lui Mark Webber (Red Bull), Sebastian Vettel (Toro Rosso) sau Kazuki Nakajima (Williams).

Dar despre evoluţia fiecărui pilot în parte în cele ce urmează:

1. Lewis Hamilton (McLaren) – nota 9

A oferit o demonstraţie de talent, concentrare şi management al cursei. Ajutat şi de schimbarea din mers a strategiei după accidentul din debut care s-a soldat doar cu un pneu distrus, Hamilton a dus cursa până la final cu numai o oprire programată, fapt ce i-a oferit un avantaj decisiv asupra concurenţei. A pilotat perfect după accident, dar mare parte din succes îl datorează echipei şi norocului că accidentul nu a avut urmări mai grave asupra maşinii.

2. Robert Kubica (BMW Sauber) – nota 10

Polonezul este făcut dintr-un aluat special. A dat impresia că este cel mai experimentat pilot de pe circuit, chiar dacă nu este. Nu am văzut nici o eroare din partea lui, nici o trasă greşită, nici o slăbiciune. A pilotat aşa cum trebuie să o faci la Monaco: cu precizie de chirurg. Îmi pare rău că nu a câştigat cursa, însă ştiu că anul acesta va obţine cel puţin o victorie.

3. Felipe Massa (Ferrari) – nota 9

L-a eclipsat total pe Raikkonen. Brazilianul a condus ostilităţile pentru o bună perioadă de timp, însă jocul opririlor la boxe l-a tras în jos, la fel şi neinspirata alegere a pneurilor (intermediare), când linia ideală se uscase deja. A avut însă şi o greşeală personală, când a ieşit în decor în virajul Saint Devote, urmarea fiind că Robert Kubica a trecut în faţa lui, Massa pierzând acolo secunde preţioase. Totuşi, a adus şase puncte Scuderiei, singurele de altfel de la Monaco.

4. Mark Webber (Red Bull) – nota 9

Foarte bun pe ploaie, Webber se putea clasa şi mai sus dacă cei de la Red Bull nu se grăbeau să-l pună pe cauciucuri de uscat când trasa ideală nu se uscase încă complet. Chiar şi aşa, australianul şi-a arătat clasa şi experienţa, aducând cinci puncte mari echipei magnatului băuturilor energizante. Stau mereu şi mă întreb ce s-ar fi întâmplat cu cariera lui Webber dacă ar fi rămas la Williams…

5. Sebastian Vettel (Toro Rosso) – nota 8

Copilul-minune al Formulei 1 a făcut o cursă foarte bună. A fost într-o luptă continuă: cu Piquet, cu Barrichello, cu Nakajima. I-a întrecut pe toţi, dar a beneficiat şi de abandonul lui Sutil pentru a aduce echipei Toro Rosso patru puncte preţioase.

6. Rubens Barrichello (Honda) – nota 8

Cel mai experimentat pilot din Formula 1 (cu acte în regulă!) a adus singurele puncte echipei sale la Monaco. Performanţă bună pentru brazilian.

7. Kazuki Nakajima (Williams) – nota 7

“Sălbaticul” japonez arată cu fiecare cursă că îşi merită locul la Williams. Rapid, oportunist şi cerebral, Nakajima l-a învins pe coechipierul său Rosberg, care a abandonat.

8. Heikki Kovalainen (McLaren) – nota 8

A reuşit să aducă un punct echipei sale după o cursă plină de ghinion. Calificat pe 4 pe grila de start, finlandezul nu a putut porni în turul de formare şi a fost nevoit să ia startul ultimul, de la boxe. În aceste condiţii, locul 8 obţinut la final este unul miraculos. Mai ales că McLaren nu a avut nici o ezitare în a-l folosi pe Heikki drept “cobai”, montându-i pneurile de uscat înainte de vreme pentru a testa terenul pentru Hamilton.

9. Kimi Raikkonen (Ferrari) – nota 5

Dezamăgirea cea mai mare pentru mine. A fost una dintre cele mai slabe curse din cariera lui. Nu pot să-mi explic cum a fost dominat de Massa atât de categoric. Sigur a participat la o petrecere monstruoasă cu o seară înainte :) Ce-i drept, a fost sabotat şi de echipă, care i-a schimbat pneurile pe grila de start după expirarea timpului regulamentar (3 minute înainte de start). Finlandezul a fost penalizat în consecinţă cu o trecere pe la boxe, pierzând secunde preţioase. Însă ceea ce m-a dezamăgit cel mai mult a fost controlul deficitar al maşinii pe ploaie, în comparaţie cu ceilalţi piloţi de top. Kimi rămâne totodată şi “bestia nera” a cursei, el fiind cel care a curmat cursa excepţională reuşită de Sutil, chiar dacă fără intenţie.

10. Fernando Alonso (Renault) – nota 5

Nu a arătat mai nimic în Principat. A avut o cursă presărată cu incidente: a lovit parapetul în virajul Massenet, avariindu-şi roata dreapta spate, apoi l-a lovit pe Heidfeld după o încercare stupidă de depăşire în acul de păr. Mi-a plăcut de Heidfeld că a demarat cu roata stânga spate peste aripa faţă a lui Alonso, zdrobind-o drept răzbunare pentru manevra smintită a spaniolului. În apărarea lui aş pune doar faptul că echipa s-a grăbit să-i pună pneuri de uscat, pe o pistă în mare parte încă udă. Alonso a fost primul pilot care a trecut pe cauciucuri de uscat, iar “înotul” prin virajele de la Monaco l-a costat timp preţios.

11. Jenson Button (Honda) – nota 6

De obicei un specialist al curselor pe ploaie, britanicul a avut ghinion la Monaco. Accidentul din primul tur i-a distrus toată cursa.

12. Timo Glock (Toyota) – nota 6

Evoluţie mediocră pentru german. S-a răsucit de trei ori pe pistă. Cu toate astea, a terminat înaintea coechipierului Trulli.

13. Jarno Trulli (Toyota) – nota 5

Nu ştiu dacă am văzut vreun cadru cu italianul în timpul cursei. A fost invizibil.

14. Nick Heidfeld ( BMW Sauber) – nota 6

O zi pe care germanul va vrea să o uite cât mai curând.

Adrian Sutil (Force India) – nota 10

Surpriza cursei, germanul a arătat că e un pilot excepţional. Cu un monopost Force India a reuşit să urce până pe patru în clasamentul cursei, având toate şansele să termine pe acest loc. Însă cu 7 minute înainte de final, Raikkonen a pierdut controlul maşinii şi l-a lovit din spate pe Sutil. Nevoit să abandoneze, germanul a izbucnit în lacrimi la boxe. Capul sus, ai demonstrat că ai stofă de mare campion!

Nico Rosberg (Williams) – nota 5

Autorul celui mai violent accident al cursei, în turul 62. Germanul a trecut peste un vibrator, roţile faţă s-au ridicat de la sol şi maşina a fost proiectată în parapet. Greşeală de pilotaj indiscutabilă. Înainte de abandon, Rosberg a schimbat două aripi frontale, pe care le-a distrus în contact cu Kubica şi în ambuteiajul format după accidentul lui Alonso cu Heidfeld.

Nelsinho Piquet (Renault) – nota 5

Fiul fostului campion mondial continuă prestaţiile neconvingătoare, prin “târg” umblând zvonul că Renault i-ar fi dat deja un deadline de 3 curse în care să demonstreze că merită să evolueze în Formula 1. Adevărul este că echipa a exagerat când i-a pus pneuri de uscat debutantului Piquet imediat după Alonso, când pista era încă umedă în mare parte. Drept dovadă că s-au grăbit, brazilianul a ieşit în decor la scurt timp după aceea şi a abandonat.

Giancarlo Fisichella (Force India) – nota 6

Italianul a mers fără treptele 1 şi 2 ale cutiei de viteze şi a abandonat în cele din urmă.

David Coulthard (Red Bull) – nota 4

Cursă scurtă pentru scoţian, care a abandonat după ce a lovit parapetul cu putere în al 7-lea tur.

Sebastien Bourdais (Toro Rosso) – nota 4

Francezul a ieşit în decor în acelaşi loc cu Coulthard şi aproape în acelaşi timp, maşina lui Bourdais lovind-o din spate pe cea a scoţianului, deja oprită pe dreapta.

One thought on “Monaco Madness”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>