Preview 2008: Debutanţii

Mâine începe Marele Circ, cu antrenamentele libere din Australia. Cursa de la Antipozi dă startul unui sezon în care îşi fac apariţia nu mai puţin de patru debutanţi. Să aruncăm o privire asupra acestora. Cei patru “rookies” sunt Nelson Piquet Jr, Sebastien Bourdais, Timo Glock şi Kazuki Nakajima. E drept, ultimii doi au ceva experienţă în F1: Glock a participat la patru curse în 2004, iar Nakajima a prins o cursă sezonul trecut, în Brazilia. Prea puţin pentru a nu fi consideraţi debutanţi. Să-i luăm în ordinea notorietăţii.

Nelson Piquet Jr. este cel mai tânăr dintre toţi (22 ani) şi vine cu un atu deloc de neglijat: numele Piquet, care i-a deschis multe uşi până acum în carieră. Însă brazilianul nu a reuşit să ajungă în F1 doar datorită numelui pe care îl poartă. CV-ul lui este impresionant. Fiul triplului campion mondial Nelson Piquet a început kartingul la 8 ani, iar la 16 ani a debutat pe un monopost, în Formula 3 America de Sud. A terminat sezonul pe cinci, iar anul următor, în 2002, a devenit campion. În 2003 a venit în Europa pentru a concura în Formula 3 Marea Britanie, terminând pe trei sezonul. Apoi, în 2004, a câştigat titlul. Anul următor a fost pilot de teste pentru BAR, a debutat în GP2 (clasându-se pe 8 la finalul sezonului) şi a câştigat două curse în A1GP pentru echipa Braziliei. În 2006 a terminat sezonul de GP2 pe locul secund, în urma lui Hamilton, iar în 2007 a devenit pilot de teste Renault F1.

piquet.jpg

Brazilianul i-a convins pe francezi să renunţe la Kovalainen pentru el, iar asta spune mult. Specialitatea lui Nelsinho este abilitatea de a scoate timpi excepţionali pe un singur tur, aşa că trebuie să ne aşteptăm la sesiuni de calificări bune pentru acesta. Cred că Piquet va face treabă bună la Renault în acest sezon şi poate chiar mai mult decât atât. Mă aştept să-i pună probleme serioase lui Alonso, chiar dacă spaniolul este numărul 1 declarat al echipei. Nelson Piquet Senior l-a avertizat deja pe iberic să nu se aştepte ca fiul său să se dea la o parte.

Şanse de reuşită: foarte mari

Sebastien Bourdais, noul pilot de la Toro Rosso, şi-a văzut visul împlinit: a ajuns în Formula 1, chiar dacă nu la o echipă din primul pluton. Francezul născut în Le Mans este mai cunoscut în SUA decât în Europa, el dominând autoritar ultimele patru sezoane din ChampCar. Debutul său în F1 a venit destul de târziu, la 28 de ani, francezul având o carieră lungă în spate. La 10 ani a început kartingul iar în 1995 a trecut la monoposturi, în Formula Campus. A terminat pe 9, iar următorii doi ani a concurat în Formula Renault, încheind pe locul secund în 1997. În 1998 şi 1999 a evoluat în Formula 3 Franţa, devenind campion în ultimul sezon. În 2000 şi 2001 a evoluat în Formula 3000, serie pe care a câştigat-o înainte de a trece în ChampCar.

bourdais.jpg

Între 2004 şi 2007 a câştigat de fiecare dată titlul în ChampCar, având totodată participări şi la Cursa de 24 de ore de la Le Mans (cea mai bună clasare – locul 2 în 2007). Aşadar, un pilot polivalent, foarte experimentat, care are toate şansele de reuşită. Marea întrebare care se pune este dacă nu debutează cam târziu în F1, când un puşti ca Sebastian Vettel (coechipierul său) are deja un sezon în spate, la doar 20 ani… Este foarte interesant de urmărit cum se va adapta Bourdais în F1, mai ales că nu va avea nici pe departe un monopost competitiv. Francezul este însă un câştigător, ştie ce trebuie să facă pentru a scoate maximum din el şi din maşină. Nu va avea un material de cursă cu care să pună probleme celor mari, însă cu siguranţă că va fi remarcat dacă va reuşi rezultate peste ceea ce poate Toro Rosso.

Şanse de reuşită: mari

Timo Glock nu este chiar alegerea pe care mă aşteptam să o facă Toyota. Germanul de 25 de ani este printre puţinii piloţi care primesc o a doua şansă de a pilota în F1. El a mai concurat în 2004, pentru Jordan, când l-a înlocuit pe Giorgio Pantano în patru Mari Premii. Nu a rupt gura târgului, în ciuda unui loc 7 în cursa de debut. Glock a câştigat de două ori Formula BMW (2000 şi 2001), a fost al treilea în Formula 3 Germania (2002) şi al cincilea în Formula 3 Euroseries (2003). Anul următor a devenit pilot de teste al Jordan şi chiar i-a luat locul titularului Pantano în patru curse, reuşind două puncte la debut. În 2005 nu a mai avut loc la Jordan aşa că a mers în ChampCar, unde a terminat sezonul pe 8. S-a întors în Europa şi a obţinut locul 4 în GP2 în 2006. Anul trecut a reuşit chiar să câştige titlul în GP2, la distanţă mare de Lucas di Grassi.

glock.jpg

Glock este un tip norocos. A ajuns la Toyota, care nu e chiar o echipă de duzină, şi are toate şansele să piloteze o maşină decentă. Dacă Toyota va avea un sezon bun, el va beneficia direct de acest lucru. Iar dacă va reuşi să-l bată pe Trulli, atunci va fi cu atât mai bine. E clar că dacă nu-i va convinge pe şefii japonezi nu va avea multe zile la Toyota, aflată în criză de rezultate şi de timp. Rămâne de văzut dacă e alegerea bună.

Şanse de reuşită: medii

Kazuki Nakajima, fiul fostului pilot de Formula 1 Satoru Nakajima, a ajuns la Williams pe filiera Toyota, furnizorul de motoare al echipei lui Papa Frank. Nakajima a făcut parte din programul Toyota dedicat tinerilor piloţi, în 2003 devenind campion în Formula Toyota. În 2004 a terminat pe 4 sezonul în Formula 3 Japonia, un an mai târziu clasându-se pe 2. În 2006 a venit în Formula 3 Euroseries, unde a încheiat sezonul pe 7. Anul trecut a promovat în GP2 şi a reuşit să termine pe 5 sezonul de debut, fiind totodată promovat titular la Williams pentru MP al Braziliei.

nakajima.jpg

Cursa de debut în F1 i-a adus lui Nakajima locul al zecelea, dar şi al cincilea cel mai bun timp, lucru deloc de neglijat. Emoţiile debutului şi-au pus însă amprenta asupra lui, japonezul fiind protagonistul unei faze mai rar întâlnite: a dat peste doi mecanici la boxe, cu ocazia primului pitstop. Nu sunt încă convins de Nakajima, e nevoie să mai treacă ceva timp pentru a-mi forma o părere. Cert e că va avea viaţă grea la Williams cu un coechipier foarte rapid ca Nico Rosberg.

Şanse de reuşită: mici

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>