Renault, vinovaţii fără vină

FIA a stabilit joi că echipa Renault se face vinovată de spionaj împotriva celor de la McLaren, după o şedinţă mult aşteptată de comunitatea Formulei 1. Deja mă gândeam cu câte zeci de milioane de dolari vor fi amendaţi francezii, când am citit comunicatul dat de federaţie. “Consiliul Mondial a găsit echipa Renault F1 vinovată de încălcarea articolului 151c al Codului Sportiv Internaţional, dar nu a impus nici o pedeapsă.” Citesc încă o dată, dar degeaba. Scrie la fel. FIA mă lămureşte: “Motivele detaliate pentru această decizie vor fi anunţate pe 7 decembrie 2007, iar o transcriere a audierilor va fi publicată la scurt timp după“. Aha, deci aflăm mâine de ce.

Ce zice articolul 151c? Că echipele încalcă regulamentele dacă se stabileşte că au luat parte la “orice conduită frauduloasă sau la orice acţiune care aduce prejudicii intereselor oricărei competiţii sau intereselor motorsportului în general“. Cum s-a ajuns aici? Cei de la Renault au fost chemaţi de FIA să răspundă acuzaţiilor conform cărora au în posesie proprietate intelectuală aparţinând McLaren. Totul a plecat de la inginerul Phil Mackareth, care la finalul lui 2006 a trecut de la McLaren la Renault, luând cu el şi mai multe dischete care conţineau informaţii tehnice.

Dacă îmi aduc bine aminte (şi îmi aduc), şi McLaren a fost găsită vinovată de încălcarea aceluiaşi articol la prima audiere FIA din iulie. Însă, la fel ca Renault acum, nu a primit nici o pedeapsă, Consiliul Mondial invocând imposibilitatea de a dovedi că McLaren a folosit informaţiile confidenţiale Ferrari pentru a-şi îmbunătăţi rezultatele sportive. A fost nevoie de descoperirea schimbului de email-uri dintre Alonso şi de la Rosa pentru ca FIA să redeschidă dosarul şi să trântească o amendă record echipei, pe lângă eliminarea din clasamentul constructorilor.

Oare ce se va întâmpla acum? Mi-e greu să cred că FIA va reveni asupra cazului. Cred că îl va lăsa în coadă de peşte pentru a nu tulbura şi mai mult apele în acest sport. Evident, vor fi aduse justificări pentru decizia de a nu pedepsi Renault, după care toată lumea îşi va vedea liniştită de treabă. Iar dacă cei de la McLaren vor protesta, nu va fi greu pentru FIA să le închidă gura, pentru că îi are la mână: tot mâine federaţia va anunţa dacă echipa lui Ron Dennis are dreptul să concureze sezonul viitor. Aceasta în urma inspectării monopostului pentru 2008 pentru a se stabili dacă foloseşte soluţii tehnice provenite de la Ferrari. Odată primită aprobarea, McLaren nu va mai avea nici un interes să protesteze asupra nepedepsirii Renault şi va accepta să îngroape această afacere.

Deznodământul? Toată lumea va fi fericită, mai puţin fanii acestui sport, care se vor vedea încă o dată prostiţi în faţă.

PS: Există şi un lucru bun în toată această mascaradă: finalul afacerii de spionaj va debloca piaţa transferurilor, astfel că Alonso poate merge fără riscuri la echipa Renault, scăpată de penalizare. Sau la McLaren. Cine poate şti?

4 thoughts on “Renault, vinovaţii fără vină”

  1. cred ca prin aceste “noi” descoperiri sefii f1 incearca sa ne tina aproape si in intersezon. pana la prima cursa din 2008 o sa-i descopere pe toti vinovati de spionaj

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>